czwartek, 23 października 2008

Instalacja drukarki

Do instalacji drukarki wykorzystałem zainstalowany już w systemie, służący do tego celu pakiet foomatic. W menu Xfce znajduje się on w Menu (Xfce) > System > Printers lub wpisując w konsoli foomatic-gui, co uruchomi graficzny konfigurator foomatic. Jeżeli nie ma go zainstalowanego w systemie można zainstalować go poprzez aptitude. Foomatic składa się z czterech pakietów: foomatic-filters, foomatic-db, foomatic-db-engine, foomatic-db-hpijs. Warto zainstalować też pakiet foomatic-gui czyli graficzną nakładkę na foomatic. Oprócz tego zainstalowane są u mnie też pakiety foomatic-db-gutenprint, foomatic-filters-ppds i python-foomatic.

Po uruchomieniu foomatic-gui ukaże się okno konfiguratora. Przy uruchamianiu z konsoli należy zalogować się wcześniej na konto roota.



Aby dodać nową drukarkę klikamy przycisk "Dodaj".



W następnym oknie kilkamy przycisk "Do przodu". Wcześniej trzeba się upewnić, że drukarka jest podłączona do komputera i jest włączona, tak aby mogła zostać wykryta przez foomatic.



W kolejnym oknie wybieramy połączenie drukarki. W moim przypadku było to zaznaczenie wykrytej drukarki "Canon S300". Przycisk "Detect network printers" służy do ponownego wyszukiwania drukarek w systemie a "Enter connection manually" do ręcznego wprowadzenia adresu sieciowego drukarki. Po zaznaczeniu właściwej drukarki klikamy "Do przodu".



W następnym oknie klikamy "Do przodu". Można ewentualnie zmienić na inne: nazwę, opis i adres drukarki w systemie.



W następnym oknie wybieramy model drukarki (o ile już nie jest zaznaczony właściwy) i wciskamy "Do przodu".



W kolejnym oknie wybieramy sterownik do drukarki. W moim przypadku zalecany przez program sterownik "gutenprint" nie działał. Wybrałem sterownik gutenprint-ijs .5.0. Działał też sterownik gutenprint-ijs-simplified.5.0, tyle, że oferuje mniej opcji ustawień drukarki. Po wybraniu sterownika klikamy "Do przodu".



W następnym oknie klikamy "Zastosuj" co zakończy konfigurację programu. Aby sprawdzić czy drukarka skonfigurowana jest poprawnie można wydrukować stronę testową. W oknie głównym foomatic-gui wybieramy swoją drukarkę i klikamy przycisk "Test page".



Aby zmienić konfigurację drukarki należy wybrać "Configure" a do zmian parametrów drukowania służy przycisk "Options".

5 komentarzy:

Anonimowy pisze...

pozdrawiam! dopiero teraz odkryłem Twój blog. Dzieki i prosze o wiecej o Lenny-m...

Piotr pisze...

Jestem nowym użytkownikiem Linuxa Debiana Lenny i mam problem z instalacją drukarki canon s100 na usb nie mogłem znaleźć w systemie zaproponowanego programu korzystałem z system-config-printer 1.0.0 i system nie wykrywał drukarki a jak ją podałem w programie nie zafunkcjonowała. Proszę o pomoc
Piotr

Miroslaw pisze...

Moja szkoła po zakupie drukarki w sklepie internetowym https://www.interdesk.pl/ nie miała w ogóle problemów z instalacją. Informatyk to zrobił perfekcyjnie po prostu jak geniusz.

Alicja pisze...

Ale miałam ostatnio problem z drukarką. Myślałam, że nie chce się zainstalować, a okazało się, że najzwyczajniej w świecie zabrakło tuszu. Na szczęście już zamówiłam online i teraz tylko czekam, aż tusze do mnie dotrą.

Marta pisze...

Wygodnie zamawia się online.