piątek, 1 sierpnia 2008

Edytory html

Jakiś czas temu postanowiłem zainstalować jakiś edytor html. Pod windowsem używałem kED. Szukałem czegoś podobnego dla Debiana. Wybrałem dwa, które są dostępne w repozytorium Debiana, oparte na Gtk+ - Screem i Bluefish. Na pierwszy rzut oka prostszy i łatwiejszy w obsłudze wydał mi się Screem. Posiada on łatwe w obsłudze kreatory. Przy tworzeniu nowej strony wystarczy w kreatorze podać typ dokumentu, kodowanie, tytuł, opis, słowa kluczowe a program automatycznie wstawi w nagłówku strony odpowiednie meta znaczniki. Ze Screemem miałem jednak jeden problem, którego nie udało mi się jeszcze rozwiązać. W trakcie pracy potrafi się bez powodu zamknąć nie zapisując danych. Zdarzyło mi się to kilkakrotnie. Z konieczności więc zamieniłem go na Bluefisha. Bluefish na początku wydawał się trudniejszy w obsłudze, ale po bliższym poznaniu z programem coraz lepiej mi się w nim pracuje. Na początku nie mogłem w nim znaleźć analogicznego kreatora strony jaki ma Screem. Bluefish ma podobny kreator tylko w innym miejscu. W Screemie kreator strony można znaleźć w menu Plik > Utwórz > Nowy dokument, natomiast w Bluefishu kreator znajduje się w menu Okna dialogowe > Ogólne > Szybki start. Tylko trzeba uważać na to jakie meta znaczniki wstawia kreator. W Bluefishu kreator domyślnie wstawia znacznik <meta name="ROBOTS" content="NOINDEX, NOFOLLOW">. Jest to informacja dla robotów sieciowych, aby nie indeksowały takiej strony i nie podążały za linkami na stronie. Trzeba więc zwracać na to uwagę. Roboty sieciowe domyślnie indeksują strony, więc jeśli chcemy mieć zaindeksowane strony wystarczy po prostu ten znacznik pominąć lub zamiast "NOINDEX" i "NOFOLLOW" wstawić "INDEX" i "FOLLOW".
Jak już napisałem oba edytory dostępne są w repozytorium Debiana. Pakiety do zainstalowania to bluefish i screem:

# aptitude install bluefish

# aptitude install screem

Poniżej znajdują się zrzuty ekranu obu programów:

Bluefish




Screem



1 komentarz:

Dominika Starańska pisze...

Ciekawy artykuł. Pozdrawiam.